موسسه فرهنگی انشاء

اندیشه ناب شیعی ایرانی اسلامی

موسسه فرهنگی انشاء

اندیشه ناب شیعی ایرانی اسلامی

کوتاه از موسسه

این موسسه در جهت اسلامی سازی علوم انسانی تلاش می کندو مدعی است که توانسته روانشناسی اسلامی یا به زبان دینی علم النفس عملی را تدوین کند و برای اجرای آن مرکز مشاوره ای احداث نموده است

طرح استعدادیابی مهدکودک

پنجشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۲، ۰۳:۱۱ ب.ظ

دریافت متن طرح

بسمه تعالی

طرح استعدادیابی (خود شناسی ) مهدکودک

مقدمه (معرفی مبنا):

وظیفه خطیر تعلیم و تربیت نو نهالان ما در سالهای اول زندگی بر عهده مادران و مهدها می باشد همانطور که می دانید کودکان با هم متفاوت اند و درک تفاوت های کودکان با هم به ما کمک می کند تا  فرآیند آموزشی تربیتی مناسب هر کودک را با اتکا به صفات شخصیتی و رفتاری اش تعیین کنیم. راه های متفاوتی برای شناسایی شخصیت انسانها وجود دارد که اکثرا مبتنی بر رفتارشناسی و برگرفته از مکاتب غربی است.سوالی که مطرح است اینکه آیا مکتبی هم چون اسلام که هدفش رشد و تعالی نوع بشر است می تواند بدون ارائه انسان شناسی دقیق گامی در این مسیر پیش ببرد؟

 موسسه فرهنگی انشاء با مد نظر قرار دادن این مساله به جستجوی دقیقی در احادیث و روایات ائمه معصومین علیهم السلام پرداخته است.حاصل این جستجو مجموعه ای وسیع و به هم پیوسته ای از صفات شخصیتی به همراه شش راه برای شناسایی آن صفات در اشخاص است.

این موسسه با پشتوانه بیست سال کار تحقیقاتی و بهره گیری از نخبگان جوان حوزه علمیه اصفهان و حمایت بزرگان حوزه علمیه ، حدود دو سال است که فعالیت خود را در زمینه مشاوره و استعدادیابی شروع کرده است و مبانی شناختی خود را با استعدادیابی قریب دو هزار نفر که از این تعداد حدود سیصد نفرشان کودک بوده اند به عرصه تجربه و امتحان گذاشته است و حال مبتنی بر این تجربه به ارائه این طرح جهت کمک به مسیر رشد فرزندان دلبندمان پرداخته است.

هدف طرح:

 شناساندن قابلیت ها ی کودکان به والدین و مربیان محترمشان می باشد تا با شناختی قوی تر از خصوصیات خاص شخصیتی کودک به برطرف کردن موانع مسیر رشد و ایجاد فضایی مطلوب برای رشد علمی و اخلاقی دلخواه کودکان عزیزمان یاری رسانده باشیم.

خروجی طرح:

·       برای مهدکودک:

1.    لیستی از تیپ شخصیتی همه کودکان

2.    دفترچه شناسایی هر تیپ

3.    جلسه توضیح دفترچه برای مسئولین و معلمین مدرسه

نکته 1 : توضیح محتویات دفترچه:

1.       بررسی فضای علمی(چگونگی ذهن ، شکوفایی ذهن ، آفات ذهن)

2.       منطق های رفتاری ،اجتماعی،تعاملی

3.       بیماریهای روحی و جسمی و خطرات روبروی این گروه سنی

4.       تغذیه  (خواب و خوراک و ورزش)

5.       شیوه تربیتی و برخورد با هر تیپ

6.       شیوه یادگیری و سبک آموزش هر تیپ

7.       فضای کلی تربیتی این گروه سنی

8.       توصیه های اخلاقی متناسب با این گروه سنی

·       برای والدین کودک:

1.       بیان شخصیت کودکان به والدین شان

2.       جلسات توضیحی برای هر والدین کودکان هر تیپ

3.       دفترچه مشخصات فردی کودک

نکته 1 : توضیح محتویات دفترچه مشخصات:

1.       بررسی فضای علمی (چگونگی ذهن ، شکوفایی ذهن ، آفات ذهن)

2.       شیوه یادگیری مناسب برای کودک

3.       تغذیه  (خواب و خوراک و ورزش)مناسب

4.       شیوه تربیتی و برخورد با هر تیپ

5.       منطق های تعاملی و رفتار اجتماعی

6.       ویژگی های فطری و صفت های شخصیتی خاص کودک

7.       توصیه های اخلاقی برای کنترل خصوصیات و ویژگی های آسیب زننده(مانند عجله ، پرخاشگری ، بی نظمی و...)

8.        بیماریهای روحی و جسمی و خطرات روبروی کودک

شیوه اجرا:

1.       جلسه توجیهی برای والدین

2.       بستن قرارداد مالی با مهدکودک

3.       تکمیل فرم های رفتار شناسی کودک توسط والدین آن ها در منزل

4.       حضور اعضای موسسه در مهدکودک برای تیپ شناسی( یک روز کاری)

5.       تحویل خروجی ها و انجام جلسات با والدین و مربی ها( یک روز کاری)

هزینه ها:

·       هزینه این طرح برای هر دانش آموز 50،000 تومان می باشد.

·       حداقل تعداد برای اجرای طرح 20 نفر می باشد.

·       این طرح به صورت مشارکت با مهدکودک می باشد و درآمد آن به شرح زیر بین موسسه و مهدکودک تقسیم می شود:

1.    به ازای بیست نفر اول سهم مهدکودک برابر 20 درصد و به ازای هر پنج نفری که به این تعداد اضافه گردد 1 درصد به سهم مدرسه اضافه می گردد.

نظرات  (۱)

با سلام و احترام. یک انتقادی که من به این نوشته دارم این هست که فکر میکنم  حداقل نویسنده با شناخت کامل از انسان دست به چنین اقدام بسیار خوبی نزده اند.
و دلیلم هم برای این ادعا این است که در قسمت هدف طرح و سایر قسمتها نوشته اید که برای رشد علمی و اخلاقی کودکانمان.
در مورد اخلاق که توافق داریم اما  زندگی علمی یکی از انواع زندگی آدمی است. ممکن است کودکی استعداد شعر از خودش بروز دهد و بزرگ که شد یک شاعر خوب شود. ممکن است استعداد موسیقی داشته باشد و بزرگ شد موسیقیدان بزرگی شود. نویسنده بزرگی شود. فیلسوف بزرگی شود. علم یکی از انواع دانش است. و نه مساوی با دانش
در همین جهان بینی اسلامی مثلا سامی یوسف را به عنوان یک چهره موفق در هنر داریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی