موسسه فرهنگی انشاء

اندیشه ناب شیعی ایرانی اسلامی

موسسه فرهنگی انشاء

اندیشه ناب شیعی ایرانی اسلامی

کوتاه از موسسه

این موسسه در جهت اسلامی سازی علوم انسانی تلاش می کندو مدعی است که توانسته روانشناسی اسلامی یا به زبان دینی علم النفس عملی را تدوین کند و برای اجرای آن مرکز مشاوره ای احداث نموده است

بسم الله الرحمن الرحیم

موسسه فرهنگی انشاء (اندیشه های ناب شیعی ایرانی اسلامی ) چندی است که با همت و همکاری چندی از طلاب فرهیخته، پا به عرصه جهاد و مسئولیت نهاده است.

این موسسه به راه افتاده است تا واحدی باشد برای دردمندان از نخبگان جامعه، تا در آن به یاری خدا، برای تحقق بعضی از منویات مقام معظم رهبری و ادای دِین نسبت به جامعه و دین ،چاره و برنامه ای اندیشه کند.

بیان الگو:

پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله اسلام را بنیان گذاری کردند. شریعتی که سخنش این است:

« برای تمامی ابعاد زندگی انسان حتی جزئی ترین مسائل آن به منظور رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی برنامه و راهکار دارم. »

این آیین از آنجا که مبدأش وحی وکلام الهی بود نیاز به تبیین داشت و انجام این امر خطیر بر عهده­ی معصومین علیهم السلام قرار گرفت.

ایشان نیز به علت مبارزه­ی گروهی معاند و عدم پذیرش حق و کاهل بودن عقول از فهم مطالب عمیق دینی، مطالب عمیق را در پرده بیان می فرمودند، از این رو عالمان دینی کاری بس دشوار در کشف مطالب دین در پیش رو داشته و دارند. یکی از آن عالمان، که موفق در به انجام رسانیدن این مهم از دین شد حضرت امام خمینی رحمة الله علیه بودند.

 

راهکارهای امام خمینی رحمة الله علیه در پیاده کردن نظر اسلام در حوزه حکومت.

امام خمینی رحمة الله علیه برای به ثمر رساندن نظر اسلام در رابطه با سیاست اقدامات زیر را انجام دادند:

1- حکمت متعالیه را فرا گرفتند که منظور از حکمت متعالیه؛ جامع قرآن، برهان و عرفان است.

- قرآن در اینجا اعم است از کلام الله مجید و روایات معصومین علیهم السلام.

- برهان اعم است از مشاء، اشراق و حکمت صدرا

- عرفان اعم از عرفان نظری و عرفان عملی، اخلاق نظری و عملی

آیت الله جوادی آملی در مقدمه جلد اول کتاب رحیق مختوم که شرح اسفار جناب ملاصدرا رحمة الله علیه می باشد، غایت حکمت صدرایی (حکمت متعالیه) را امام معصوم علیه السلام میداند.

امام خمینی رحمة الله علیه نیز به عنوان یکی از شاگردان برجسته­ی این مکتب همین راه را در پیش گرفت و تا حد ممکن به یک حکیم متأله بدل گردید.

2-امام خمینی رحمة الله علیه نظریه­ی سیاسی اسلام (ولایت مطلقه فقیه) را با ابزار حکمت متعالیه استخراج نمود.

3-آن را تدوین و تدریس نمود. (ایشان این مهم را در دوران تبعید در نجف اشرف انجام دادند.)

4- به واسطه­ی آن انقلاب اسلامی ایران را بنیان گذاری نمود.

به نظریه میرسد این الگو، الگویی کارآمد جهت به انجام رسانیدن مابقی انقلابها در عالم می باشد یعنی انقلاب در زمینه­ها­یی که به حوزه­ی انسان باز می گردد اعم از روانشناسی، طب، اقتصاد، مدیریت و هکذا.

به بیان دیگر اگر کسی می خواهد تحولی در زمینه ی علوم انسانی ایجاد کند باید به همان راهی برود که بنیانگذار انقلاب اسلامی رفت یعنی:

v حکمت متعالیه را فرا بگیرد.

v در یکی از رشته ها نظریه اسلام را استخراج نماید.

v نهاد اجتماعی آن را ایجاد کند.

حال اگر کسی بخواهد در تمامی رشته های علوم انسانی تحولی ایجاد نماید ناگزیر باید محور کارش را بر روی انسان قراردهد. برای تحقق این هدف می بایست:

اولاً حکمت متعالایه با تعریفی که از آن بیان شد را فرا گیرد تا نقشه­ای از هستی را داشته باشد و روشهای کشف واقعیت را از جهان هستی و انسان بدست آورد. و بتواند نقشه نفس را بر نقشه هستی منطبق کند. ثانیاً نظریه اسلام را در زمینه انسان شناسی و خودشناسی استخراج نماید، برای تحقق این مهم می بایست گام اول نقشه ای از انسان بر اساس نظر اسلام تهیه گردد، که عالم بدان باید روابط علی و معلولی حاکم بر آن را کاملا بداند و تاثیرات متقابل بدن، نفس محیط طبیعی و ماوراء طبیعت را بشناسد.

بدن بدن

نفس نفس

محیط محیط

ماوراء ماوراء

بزرگان زیادی در طول تاریخ اسلام هر کدام به فراخور موقعیت نقشه ای از انسان ارائه نموده اند روش تحقیق ایشان در بدست آوردن این جداول وجودی مورد قبول دین مبین اسلام بوده و این روشهای تحقیق شامل روش نقلی، عقلی، شهودی و تجربی می باشد.

موسسه انشاء پس از بیست سال تلاش و جمع آوری نظریه­ی بزرگان و صاحبان فکر و اندیشه در این حوزه از قبیل ابن سینا، ملاصدرا، خواجه عبد الله انصاری، حاج ملاهادی سبزواری، ملا احمد نراقی، حضرت امام خمینی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله حسن زاده آملی علیهم رحمه الله موفق به تهیه نقشه­ای از انسان گردید که دارای خصوصیات ذیل می باشد:

1.اساس اصلی این نقشه برگرفته از طراحی نقشه­ی توسط پیامبراعظم صلی الله علیه وآله، امام علی علیه السلام، امام صادق علیه السلام و امام رضا علیه السلام است.

2. این نقشه با فرمایشات هیچ یک از بزرگانی که در این حوزه قلم زده اند معارض نیست.

3. از تمامی طراحی های قبل که توسط بزرگان پیش گفته انجام شده و از تک تک آنان کاملتر است.

4. مهمترین ویژگی آن قابلیت اجرای آن می باشد.

گام دوم روشهایی که بتوان هر فرد انسانی را بر آن نقشه تطبیق نماید را کشف کرده باشد برای این منظور موسسه انشاء بیش از ده روش بدست آورده است.

گام سوم: بتواند براساس گامهای اول و دوم، بهداشت، سلامت و رشد جسم و جان آدمی را تامین نماید.

ثالثاً: نهاد اجتماعی متناسب با این علم را تولید کرده و در اختیار و خدمت مردم مسلمان قرار دهد. این نهاد همان مرکز مشاوره بر اساس مبانی اسلامی است.