طرح استعدادیابی مدارس
بسمه تعالی
طرح استعدادیابی (خود شناسی ) دانش آموزان مدارس
مقدمه (معرفی مبنا):
در عرصه تعلیم و تربیت هر چه شناخت ما از متربی بیشتر باشد فرآیندی که مربی برای رشد علمی و اخلاقی تعیین می کند دقیق تر و ساده تر خواهد شد . راه های متفاوتی برای شناسایی شخصیت انسانها وجود دارد که اکثرا مبتنی بر رفتار برگرفته از مکاتب غربی است.سوالی که مطرح است اینکه آیا مکتبی هم چون اسلام که هدفش رشد و تعالی نوع بشر است می تواند بدون ارائه انسان شناسی دقیق گامی در این مسیر پیش ببرد؟
موسسه فرهنگی انشاء با مد نظر قرار دادن این مساله به جستجوی دقیقی در احادیث و روایات ائمه معصومین علیهم السلام پرداخته است.حاصل این جستجو مجموعه ای وسیع و به هم پیوسته ای از صفات شخصیتی به همراه شش راه برای شناسایی آن صفات در اشخاص است.
این موسسه با پشتوانه بیست سال کار تحقیقاتی و بهره گیری از نخبگان جوان حوزه علمیه اصفهان و حمایت بزرگان حوزه همچون حضرت آیت الله مهدوی که خود شخصا در مراسم افتتاحیه مرکز مشاوره موسسه شرکت نمودند، حدود دو سال است که فعالیت خود را در زمینه مشاوره و استعدادیابی شروع کرده است و مبانی شناختی خود را با استعدادیابی قریب دو هزار نفر به عرصه تجربه و امتحان گذاشته است و همه روز شاهد دقت و راه گشایی این نوع شناخت که هدیه ای از باب علم امیرالمونین علیه السلام به شیعیان شان است می باشد.
این طرح به صورت آزمایشی در مشهد برای دو گروه سیصد نفره و پنجاه نفره و همچنین پنج بار در تهران برای گروه های سی نفره و چهل نفره برگزار شده و عملیاتی بودن آن برای موسسه کاملا مشخص و مبرهن است.
امیدواریم با مساعدت مسئولین مدرسه بتوانیم این طرح را برای فرزندان شهرمان نیز اجرا کرده و باعث اثرات مثبت در مسیر تعالی آنها شویم.
شیوه های طرح:
این طرح در دو شیوه برای دو گروه سنی طراحی شده است:
1. برای سن 0تا 14 سال: در این سن با توجه به اینکه افراد به رشد کامل عقلی نرسیده اند ما از دو روش تیپ شناسی و رفتار شناسی مبتنی بر نظرات والدین برای شناخت استفاده می کنیم.
2. برای سنین بزرگتر از 14 سال: در این شیوه از دو روش تیپ های شخصیتی و تست های شخصیتی که کاملا مبتنی بر آموزه های اسلامی است استفاده می شود.
خروجی طرح:
· برای مدرسه:
1. لیست تیپ شخصیتی دانش آموزان
2. دفترچه شناسایی هر تیپ
3. جلسه توضیح دفترچه برای مسئولین و معلمین مدرسه
نکته 1 : توضیح محتویات دفترچه:
1. بررسی فضای علمی(چگونگی ذهن ، شکوفایی ذهن ، آفات ذهن)
2. منطق های رفتاری ،اجتماعی،تعاملی
3. بیماریهای روحی و جسمی و خطرات روبروی هر گروه دانش آموران
4. تغذیه (خواب و خوراک و ورزش)
5. شیوه تربیتی و برخورد با هر تیپ
6. شیوه یادگیری و سبک آموزش هر تیپ
7. فضای کلی تربیتی این گروه سنی
8. توصیه های اخلاقی متناسب با این گروه سنی
· برای دانش آموز:
1. بیان شخصیت هر فرد از دانش آموزان
2. جلسات توضیحی برای هر تیپ
3. دفترچه مشخصات فردی
نکته 1 : برای گروه سنی اول همه موارد توضیحی به والدین داده می شود.
نکته 2 : توضیح محتویات دفترچه مشخصات:
1. بررسی فضای علمی
2. شیوه یادگیری(ساعات مناسب مطالعه در روز و شیوه مطالعه در ترم)
3. منطق های تعاملی و رفتار اجتماعی
4. بررسی شیوه های تعامل اجتماعی با دیگران
5. ویژگی های فطری ،قوی شده و ضعیف شده شخص
6. توصیه های اخلاقی برای کنترل خصوصیات و ویژگی های آسیب زننده(مانند عجله ، غضب، شهوت و...)
شیوه اجرا:
+برای گروه سنی اول:
1. جلسه توجیهی برای والدین
2. بستن قرارداد مالی با مدرسه
3. تکمیل فرم های رفتار شناسی کودک توسط والدین آن ها در منزل
4. حضور اعضای موسسه در مدرسه برای تیپ شناسی( یک روز کاری)
5. تحویل خروجی ها و انجام جلسات با والدین و معلم ها( یک روز کاری)
+برای گروه سنی دوم:
1. جلسه توجیهی برای والدین
2. بستن قرارداد مالی با مدرسه
3. جلسه توجیه طرح و شیوه همکاری برای دانش آموزان
4. نصب تست بر روی رایانه های مدرسه و انجام تست های شخصیت (در طول یک هفته یا بیشتر )
5. حضور اعضای موسسه در مدرسه برای تیپ شناسی( یک روز کاری)
6. تحویل خروجی ها و تشکیل جلسات با دانش آموزان و معلم ها( یک روز کاری)
هزینه ها:
· هزینه این طرح برای هر دانش آموز 50،000 تومان می باشد.
· حداقل تعداد برای اجرای طرح 50 نفر می باشد.
· این طرح به صورت مشارکت با مدرسه می باشد و درآمد آن به شرح زیر بین موسسه و مدرسه تقسیم می شود:
1. به ازای پنجاه نفر اول سهم مدرسه برابر 15 درصد و بهازای هر پنج نفری که به این تعداد اضافه گردد 1 درصد به سهم مدرسه اضافه می گردد.
2. سهم مدرسه از 50 درصد بیشتر نخواهد شد.