موسسه فرهنگی انشاء

اندیشه ناب شیعی ایرانی اسلامی

موسسه فرهنگی انشاء

اندیشه ناب شیعی ایرانی اسلامی

کوتاه از موسسه

این موسسه در جهت اسلامی سازی علوم انسانی تلاش می کندو مدعی است که توانسته روانشناسی اسلامی یا به زبان دینی علم النفس عملی را تدوین کند و برای اجرای آن مرکز مشاوره ای احداث نموده است

  دریافت متن طرح

بسمه تعالی

طرح استعدادیابی  (خود شناسی ) و ازدواج کانون ها و مجموعه های فرهنگی

مقدمه (معرفی مبنا):

وجوب شخصی و اجتماعی ازدواج برای تمامی افراد جامعه واضح و مبرهن است. از سویی مشکلاتی هم بر سر راه جوانان واقع شده که سبب ایجاد تاخیر در این امر مهم و حیاتی فرد جامعه شده است.یکی از اصلی ترین مشکلات پیرامون ازدواج ، ترس حاصل از آمارهای طلاق در کشور است به صورتیکه جوانان جامعه ی ما  دچار اضطراب و نگرانی شده اند که مبادا سرنوشت ازدواج آنان نیز به طلاق بیانجامد .مهمترین عامل طلاق ، در جوامع شناخت های سطحی و از روی احساسات است که بعد از گذشت مدت زمان اندکی از زندگی مشترک و نمایان  شدن اختلافات دو طرف سبب به سردی گراییدن پیوند ازدواج آنان می شود.

البته باید گفت که کشف خصوصیات شخصی افراد کاری سخت و مشکل است اما  آنچه مسلم است لازمه درک تناسب بین دو طرف ازدواج، شناخت صفات شخصیتی و اجتماعی آن ها ست . راه های متفاوتی برای شناسایی شخصیت انسانها وجود دارد که اکثرا مبتنی بر رفتارشناسی و برگرفته از مکاتب غربی است.سوالی مطرح این است که آیا مکتبی هم چون اسلام که هدفش رشد و تعالی نوع بشر است می تواند بدون ارائه انسان شناسی دقیق گامی در مسیر تحقق اهدافش بردارد؟

 موسسه فرهنگی انشاء با مد نظر قرار دادن این مساله به جستجوی دقیقی در احادیث و روایات ائمه معصومین علیهم السلام در زمینه شخصیت شناسی پرداخته است.حاصل این جستجو مجموعه ای وسیع و به هم پیوسته ای از صفات شخصیتی به همراه شش راه برای شناسایی آن صفات در اشخاص است.

این موسسه با پشتوانه بیست سال کار تحقیقاتی و بهره گیری از نخبگان جوان حوزه علمیه اصفهان و حمایت بزرگان حوزه همچون حضرت آیت الله مهدوی که خود شخصا در مراسم افتتاحیه مرکز مشاوره موسسه شرکت نمودند، حدود دو سال است که فعالیت خود را در زمینه مشاوره و استعدادیابی شروع کرده است و مبانی شناختی خود را با استعدادیابی قریب دو هزار نفر به عرصه تجربه و امتحان گذاشته است و همه روز شاهد دقت و راه گشایی این نوع شناخت که هدیه ای از باب علم امیرالمونین علیه السلام به شیعیان شان است می باشد.

این طرح به صورت آزمایشی در مشهد برای دو گروه سیصد نفره و پنجاه نفره و همچنین پنج بار در تهران برای گروه های سی نفره و چهل نفره برگزار شده و عملیاتی بودن آن برای موسسه کاملا مشخص و مبرهن است.

موسسه فرهنگی انشاء در مشاوره ازدواج خود بر اساس دو روش تیپ های شخصیتی و تست های شخصیت شناسی است و مشاوران موسسه بدین وسیله اقدام به شناسایی صفات افراد می کنند. لازم به ذکر است که هر دو شیوه به طور کامل برآمده از آموزه های اسلامی می باشند.

توضیح روش ها:

1.       تیپ های شخصیتی: در این روش با توجه به تفاوت های فطری انسان ها، افراد  مجموعه انسانی به گروه های مختلفی تقسیم می گردند اشخاص ذیل هر گروه  خصوصیات جسمی و روحی مشابهی می باشند. با شناخته  شدن تیپ شخصیتی یک فرد 30 خصوصیت جسمی و 40 خصوصیت روحی وی برای ما آشکار می گردد.

2.       تست های شخصیت شناسی: موسسه با در نظر گرفتن صفت های شخصیتی نوع انسان به طراحی سوالاتی پرداخته است و با تحلیل پاسخ هایی که افراد به این سوالات می دهند مشاوران موسسه می توانند 150 صفت از صفات روحی فرد پاسخ دهنده را شناسایی کنند.

پس از شناخت صفات افراد نوبت به برقراری تناسب افراد با هم می رسد.تناسب یعنی با هم سازگاری داشتن ،زن و مرد چرخ دنده های زندگی اند که اگر با هم سازگاری و هم آهنگ باشند چرخ زندگی می چرخد ولی اگر با هم نسازند یا به هم فشار می آورند یا همدیگر را می شکنند دندانه های این چرخنده ها صفات شخصی افراد اند . ما با مقایسه تک تک صفت های دو طرف در تحلیلمان تفاوت های شخصیتی آنها را استخراج می کنیم عقیده ما بر این است که تفاوت در صفت های شخصیتی دو طرف عامل اختلافات زندگی مشترک است.

ما امیدواریم با شناختی که از شخصیت افراد بدست می آوریم هم بتوانیم افراد متناسب را به هم معرفی کنیم و هم بتوانیم شناخت قوی تری از طرف مقابل به افرادی که کسی را مد نظر دارند بدهیم.

توضیح طرح :

در این طرح با همکاری مجموعه های فرهنگی ما به صورت گروهی از افراد مجموعه استعدادیابی انجام می دهیم و به بررسی استعداد دوستان و خصوصیات جسمی و روحی شخص مناسب آنها خواهیم پرداخت. علاوه بر استعدادیابی مشخصات آنها در بانک ازدواج موسسه ثبت می شود تا در صورت تناسب داشتن با عضو دیگر بانک ازدواج مقدمات آشنایی دو طرف را با دادن شماره منزل خانواده دختر به آقا  فراهم کند.

خروجی طرح:

·       برای مجموعه:

1.    لیست دخترها و پسرهای مجموعه که  متناسب برای ازدواج با هم هستند

2.    مشاوره چگونگی پخش مسئولیت ها متناسب با تیپ اعضای مجموعه

·       برای اعضاء:

1.       عضویت در بانک ازدواج موسسه

2.       دفترچه مشخصات فردی

3.       جلسات توضیحی برای هر تیپ

نکته 1 : توضیح محتویات دفترچه مشخصات:

 

1.       بررسی فضای علمی و شیوه یادگیری

2.       منطق های تعاملی و رفتار اجتماعی

3.       بررسی شیوه های تعامل اجتماعی با دیگران

4.       ویژگی های فطری ،قوی شده و ضعیف شده شخص

5.       توصیه های اخلاقی برای کنترل خصوصیات و ویژگی های آسیب زننده(مانند عجله ، غضب، شهوت و...)

6.       خصوصیات جسمی و روحی شخص مناسب برای تحقیق در جلسات ازدواج

 

شیوه اجرا:

1.       جلسه توجیهی برای مسئولین و اعضای مجموعه

2.       بستن قرارداد مالی با مجموعه

3.       جلسه توجیه طرح و شیوه همکاری برای اعضاء

4.       انجام تست های شخصیت (در طول یک هفته یا بیشتر )

5.       حضور اعضای موسسه در مجموعه برای تیپ شناسی( یک روز کاری)

6.       تحویل خروجی ها و تشکیل جلسات با اعضا و مسئولین( یک روز کاری)

هزینه ها:

·       هزینه این طرح برای هر عضو 50،000 تومان می باشد.

·       حداقل تعداد برای اجرای طرح 20 نفر می باشد.

·       این طرح به صورت مشارکت با مجموعه می باشد و درآمد آن به شرح زیر بین موسسه و مجموعه تقسیم می شود:

1.    به ازای بیست نفر اول سهم مجموعه برابر 20 درصد و به ازای هر پنج نفری که به این تعداد اضافه گردد 1 درصد به سهم مجموعه اضافه می گردد.

2.    سهم مجموعه از 50 درصد بیشتر نخواهد شد.





نظرات  (۳)

پیامبر فرمودند اگر پسری ایمان و اخلاق داشت به وی زن بدهید هیچ وقت پیامبر نفرمودند که بیایید پیش من تا من بررسی کنم که به درد هم میخورید یانه شما بالاتر از پیامبرید . طب سنتی که در موسسه شما است حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود کدام یک از افراد کارمند در موسسه دارای مدرک تخصصی پزشکی است .اچطور میخواهید فردای قیامت پاسخ گو باشید
پاسخ:
با عرض سلام و تشکر از اینکه به سایت ما مراجعه کردید
چند نکته مطرح کرده بودید که جداگانه به آنها جواب هایی می دهیم.ان شاالله که مفید باشد.

1- یک حدیث جدا از متن دین می تواند معنای متفاوتی بدهد . حدیثی که بیان کردید در مورد جایی است که شخصی بخواهد جوانی را بخاطر نداشتن مال یا شهرت اجتماعی رد کند حضرت می فرمایند اگر ایمان و اخلاق داشت بی خودی رد نکنید .
ایشان در حدیث دیگری می فرمایند : با قوم خود ازدواج کنید
پس نتیجه اینکه فقط دو شرطی که بیان شد کافی نیست ولی باید در انتخاب ها به نکته حدیث دقت شود.
2- ما از پیامبر بالا تر نیستیم ولی خود را تابع آن حضرت می دانیم و شروطی که آن حضرت در انتخاب گفته اند را برای خود لازم الاجرا می دانیم و از خود به شروط چیزی اضافه نمی کنیم.

3- طب سنتی اگر منظورتان تیپ شناسی برای ازدواج است که قسمتی از بحث تیپ شناسی که به مزاج شناسی طب سنتی مربوط است به عنوان کسی که با بزرگان طب سنتی ایزان آشنا هستم می گویم کار تحقیقاتی که در این زمینه در موسسه انشاء استفاده انجام شده را در هیچ جایی با این دقت بالا نخواهید یافت.

4- مدرک طب سنتی خاص جدیدا باب شده و بزرگان طب سنتی کشور هیچ کدام مدرک آکادمیک طب سنتی ندارند ولی دوستان موسسه ما اهل کتاب خواندن هستند و چون از قیامت خود می ترسند بدون تحقیق و یقین حرف نمی زنند و می گویند بلد نیستیم.

5- شما اگر از ما خطایی دیده اید عذر خواهی می کنیم و طلب ببخش داریم اما اگر در مشاوره ازدواج به شما گفته اند که برای هم مناسب نیستید به شما توصیه می کنم که کمی با احتیاط در این زمینه قدم بردارید چون موسسه ما افرادی که خیلی بهم نیایند را رد می کنند.نه کسانی که مقداری با هم اختلاف دارند.
سلام برادر. شما از غربزده بودن روشهای موجود صحبت فرمودید من هم قبول دارم که غربزدگی طاعون عصر ماست اما جای تاسف دارد که شما از همه غربزده ترید. آیا واقعا مهمترین عامل طلاق ، در جوامع شناخت های سطحی و از روی احساسات است؟ باید به خاطر این تحلیل تاسف خورد که شما اینقد ریشه طلاق را مانند دکترهای روانشناسی سطحی و غربی تحلیل می کنید/

سلام بر دوستان

من برای استعدادیابی و مشاوره ازدواج از خدمات موسسه استفاده کردم حدوداً 2سال پیش؛ راضی بودم و مسایلی که برایمان بیان کردند بسیار نزدیک به واقع بود الان با وجود تفاوت فرهنگی زیاد از ازدواجم راضی ام  و به دوستان دیگر هم توصیه می کنم استفاده کنند. از عزیزان انشایی هم خواهش دارم فعالیتشان را فضای مجازی قوت و ارتقا دهند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی